ATM

L’articulació temporomandibular (ATM) és l’articulació que existeix entre l’os temporal i mandibular.

Es tracta de dues articulacions, una a cada costat del crani, que funcionen sincronitzadament, sent una de les poques articulacions mòbils del crani.

CAUSES DE PROBLEMES EN L’ARTICULACIÓ TEMPOROMANDIBULAR (ATM)

Les persones poden serrar i rascar les dents sens ser conscients, aquesta parafunció s’anomena bruxisme. Això pot succeir durant el dia o durant la nit, encara que el bruxisme relacionat amb el son acostuma a esdevenir un dels principals problemes.

Els factors que influeixen en la seva aparició –causant dolor o no- varien d’una persona a una altra; els principals són:

• l’estrès
  • les dents desalineades
  • la postura de les dents
  • la capacitat de relaxar-se
  • la dieta
  • hàbits de dormir

prémer les dents pot exercir una pressió sobre els músculs, teixits i altres estructures al voltant de la mandíbula. Els símptomes poden causar problemes a l’articulació temporomandibular (ATM).

El cruiximent de les dents pot desgastar-les i, a més, pot ser tat sorollós a la nit com per arribar a molestar el son del nostre companys de dormitori.

SIGNES I SIMPTOMES

1. dentaris
  • desgast de les dents (esmalt i dentina)
  • erosions cervicals (desgast al coll de la dent)
  • mobilitat dental
  • fractures dentals
  • sorolls oclusals
  • hipersensibilitat dentària i pèrdua de l’esmalt del coll de les dents.
  1. Neuromusculars
  • Cansament muscular
  • Dolor muscular (a la cara, coll i esquena)
  • Hipertròfia dels músculs maseters.
  1. Articulació Temporo Mandibular (ATM)
  • Dolor articular
  • Soroll articular
  • Disfunció de l’ATM
  1. Oïda
  • Dolor
  • Tinitus (sensació de soroll a l’orella)

TRACTAMENT

Per evitar el deteriorament de les dents i l’articulació, habitualment s’utilitzen protectors bucals o fèrules de relaxació.

El tractament amb fèrules oclusals té diferent característiques favorables que el fan molt útil per molts trastorns de l’ATM. Donada que l’etiologia d’aquest trastorns és multifactorial i habitualment complexa, el tractament inicial ha de ser generalment reversible i no invasiu. Les fèrules si la fisioteràpia compleixen de forma excel·lent amb aquest requisit. El dispositiu més utilitzat per part de l’odontòleg general és la fèrula Michigan o fèrula de relaxació muscular, que és un dispositiu de resina, rígid, de cobertura total, és a dir, que cobreix totes les superfícies oclusals d’una arcada. El disseny de l’oclusió (esquena oclusal) es pretén desprogramar la musculatura.

Una fèrula d’aquestes característiques ajudarà a reduir el bruxisme de les dents. En algunes persones els símptomes desapareixen mentre utilitzen la fèrula, però aquest dolor torna quan deixen de portar-la, és a dir, perquè suspenen el tractament.